utorok 23. februára 2016

Maminkovo: Náš spánkový režim.

Určite to všetky maminky aj oteckovia, vlastne všetci príslušníci vo vašej domácnosti poznáte, aké je to niekedy ťažké upokojiť a uspať malé bábätko.

Tento článok som sa rozhodla venovať nášmu spánkovému rituálu, prejdem postupne všetkými metódami uspávania, aké sme praktikovali u nás.


Veľa záleží od toho, koľko mesiacov/rokov má vaše dieťatko. Zatiaľ čo novorodeniatko spáva skoro celý deň a budí sa približne každé 2 až 4 hodiny (aj v noci), staršie detičky vydržia spať aj celú noc, no predlžuje sa im čas, kedy sú hore. 
Našla som na internete rôzne tabuľky, ktoré nám určujú, koľko hodín denne by malo spať každé dieťatko vzhľadom na jeho vek. Avšak každá vieme, že každé dieťatko je iné. Zatiaľ čo jedno od narodenia prespí celú noc, druhé sa budí každú hodinu.

Rady typu "Ak chcete zaručiť dobrý nočný spánok, je treba správne štrukturovať denný spánok a nedovoliť bábätku spať cez deň príliš dlho." -Áno, to je fakt, pretože keď sa dieťa cez deň prespí, má väčší problém spať celú noc. Ale ak to má byť na úkor toho, že dieťatko je cez deň mrzuté a nervózne, pretože je unavené, tak si nemyslím, že je to správny postup.

Ako to teda prebiehalo u nás?  :-) 


1. Novorodeniatko až 1 mesiac- Moja dcérka ako novorodeniatko bola úplne perfektná. Cez deň skoro stále spinkala, zobudila sa na papanie, a znova zaspinkala. Asi ako skoro každý novorodenec. :-) 
Postupne sa začalo obdobie, kedy vydržala už ako malinká hore aj celú hodinu, len sa usmievala, pozorovala okolie a znova zaspinkala.


2. 2 mesiac až 4 mesiace - Po určitom čase sa začalo obdobie kolík. Amélia mala väčšinou večer záchvat bolesti. Vyskúšali sme nejaké kvapky, cvičenie s nožičkami, masírovanie bruška ale najviac sa nám osvedčila pomoc zvaná "rektálna rúrka". Keď sme nevedeli, ako ju upokojiť, zabalili sme ju do perinky, dali dudku a prechádzali sme sa s ňou po byte. Keď si spomeniem, aké vyčerpávajúce obdobie to bolo, hlavne keď už nevážila 3,5 kg, tak si poviem uuuuuf... 
Avšak vonku v kočíku zaspinkala takmer bez mrnknutia. 
Takže nasledovalo uspávanie v kočíku aj doma. Hojdali sme ju v kočíku a pritom prechádzali cez prah. Nebolo to veľmi praktické, ale zato menej vyčerpávajúce. 
Jedného dňa som prišla na to, že stačí keď ju položím na brucho a ona po čase kľudne sama zaspinká. Bola som šťastná! Netrvalo ale dlho, išli sme na dovolenku a malá si zvykla voziť sa celé dni v kočíku, takže po príchode domov sme boli zas tam, kde sme nechceli byť.
Vtedy som si povedala, že už ju nebudem uspávať na rukách v perinke, ale položím ju sebe na bruško. Predsalen, cítila ma, cítila moje srdce, počula môj dych a to ju upokojilo. 

3. 4 mesiace až 5 mesiacov -  O niečo neskôr som vyskúšala uspávanie v šatke. Občas to vyšlo, hlavne keď sa mi nechcelo ísť von, dala som ju do šatky a za chvíľu zaspinkala. Po čase ale nebola veľmi spokojná, bolo jej teplo a stále sa šponovala. V tomto období najviac prevažovalo uspávanie na mojom bruchu, kedy ležala na mne a ja som ju jemne klepkala po ritke.


4. 6 mesiacov až 7 mesiacov- V tomto období sme boli u maminy v Prahe, kde mala obrovskú fit-loptu. Prišli sme na to, že akonáhle ju začneme hojdať v náručí, skákajúc na fit-lopte, zaspí extrémne rýchlo. 
Takže po príchode domov, som si takú fit-loptu zaobstarala aj ja.
Zo začiatku to bolo fajn, malá zaspala veľmi rýchlo, ale občas sa stalo, že sa nám po piatich minútach po položení do postieľky znova zobudila. Nasledovalo to isté. Znovu. A do tretice všetko dobré, až kým zaspala tuho.
Postupne sa jej spánkový režim začal cez deň skracovať a v noci sa zobudila maximálne 2x na papanie, pričom hneď znovu zaspala.

5. 7 mesiacov až 8 mesiacov- Pred nedávnom si doslova vypýtala, že už na lopte zaspávať nechce. Chcela mať pri zaspávaní kľud a ten zo mňa veru necítila, keďže som bola spotená, vyčerpaná a k tomu všetkému aj nahnevaná. S manželom sme sa striedali, komu skôr zaspí. Mala som sto chutí vyhodiť tú loptu von oknom. :-D 
Vonku v kočíku zaspala hneď. Rovnako v aute.

Napísala sa do termínovej skupiny na MK, kde som sa pýtala na názor mamičiek, ako uspávajú ony svoje deti. Prekvapilo ma, že veľa z nich písalo, ako ich detičky zaspinkajú samé v postieľke. 
 Povedala som si, že to vyskúšam aj ja. 

Jedného dňa, nebolo to vôbec dávno, som si ju položila vedľa seba na postel. Ja som sa tvárila, že spím a ona po pár minútach mrvenia sa konečne zaspala. A úplne sama! Bolo to neskutočné. Konečne kľud. Potom som ju pekne preložila do vlastnej postieľky a vtedy prvý krát prespala celú noc, bez jedenia, bez plaču. 
Odvtedy zaspinkáva pekne pri mne. Za celú noc sa nezobudí, až niekedy okolo siedmej ráno a aj potom veľakrát zaspí ešte aspoň na dve hodiny. 

Mojim cieľom je dopracovať sa k tomu, aby do 1 roka jej veku zaspala úplne sama vo svojej postieľke. :-) 

Z tejto skúsenosti som si zobrala to, že vaše dieťatko sa vám prispôsobí. Myslím si, že keby svoju dcérku položím vedľa seba už o niečo skôr, nemusela som sa trápiť tak dlho na lopte. Všetko ale malo niečo do seba. Nikto učený z neba nespadol a každá musíme na všetko prísť sama. Už v tomto mladunkom veku dieťatku viete ukázať hranice. 
Určite by som týmto chcela odkázať a podporiť všetky mamičky, ktoré momentálne zažívajú vyčerpávajúce obdobie, aké som zažívala ja, že raz to prejde a bude to už len lepšie. Musíte len chcieť a vydržať. :-) 

A ako zaspinkávajú vaše detičky? 

Prajem krásny večer,
Kristin.


8 komentárov:

  1. No pozerám, že blog si teda pekne vystajlovala :) Aj článkov požehnane. Ale k téme - čo sa týka nášho spánku, tak náš drobec je v spaní skvelý od narodenia. Už v porodnici mu nič nevadilo a stále spal, ani plakať som ho tam nepočula, iba ked mu sestrička prišla raz zobrať krv. Po príchode domov tiež krásne spinkal a odmalička som ho dávala spinkat v približne rovnaku hodinu a on sa tak naučil.
    Ako maličký zaspával sám v postielke, no zmenilo sa to niekedy po 3 mesiacoch, ked už bol živší, vnímavejší, a tak som ho začala uspávať hojdaním na rukách. Vždy zaspal do 10 min.
    Istý čas spával aj v mojej posteli, no asi od šiestich mesiacov, už iba v postielke, lebo on je taký neposedný, že určite by som sa raz ráno zobudila na jeho pád z postele. Najnovšie už ako 10 mesačný na rukách velmi byť nechce, metá sa, tak ho dám do postielky, niekedy zaspí hned, inokedy sa ešte mrví, točí, ale zaspí bez plaču.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Anoo, snažím sa, nech je čo čítať :-)
      Malá bola rovnako v porodnici velmi dobručká, zatial čo ostatné detičky skoro stále plakali, ona ani raz...plakať začala až keď prišli tie hlúpe koliky, ale našťastie už je to lepšie obdobie :-) dlllho spávala s nami v posteli, ale potom keď som ju začala uspávať pri sebe, vždy som ju preložila do postielky :-) verím že bude ešte lepšie :-))

      Odstrániť
  2. môj prvý synček bol do roka veľmi zlý spáč, či denný alebo nočný.. spinkal odzačiatku vo svojej postieľke, v našej spinkal ešte horšie.. do jedného roka sa neustále mrvil, krútil, budil... bolo to ťažké obdobie, neznášala som večere.. v roku sme ho dali do jeho detskej izbičky, do novej veľkej postele.. odvtedy prespinká celú noc, zaspáva úplne sám.. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. to je tak, každé dieťatko je v niečom iné..tak hlavne, že už ho to prešlo a teraz spinká pekne a sám..tiež si to tak predstavujem,že bude mať vlastnú izbičku, kde sama v postielke zaspí :-)

      Odstrániť
    2. držím prsty, aby sa to podarilo :) :) Má to naozaj svoje výhody keď ročné dieťatko dokáže aj samé zaspinkať :)
      mám ešte jedného synčeka (3 mesiace). Spinká vo svojej izbičke, sám.. no samozrejme treba byť najmä večer pri ňom pri zaspávaní :)
      Do toho cca jedného roka sa spánky veľmi často menia :) :)

      Odstrániť
    3. ďakujeme :-) verím, že sa k tomu dopracujeme...

      Odstrániť
  3. A ako uspávate teraz, keď má Amélia už skoro rok? Môj synček je v rovnakom veku a so spánkom a uspávaním to bolo vždy hrozné. Ako novorodenec mi spával cez deň tak 20 minút, potom bol aj dve hodiny hore, ako tak pospať vedel len v kočíku vonku. Vždy, keď sa nám podarilo zaužívať si aký-taký spánkový režim, prišlo očkovanie a bolo po režime. Teraz zaspáva len na prsníku, potom ho preložím do postieľky, ale sám v nej zaspať nechce.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Teraz po roku uspávame tak, že si ľahneme spolu do postele a ona za chvíľu zaspinká..no keby som ju nechala v izbe samú, tak by asi nezaspala, ale postupne sa chcem posnažiť aby aj toto zvládla :-)

      Odstrániť

Môj MAKE-UP sen

Každý máme nejaký sen, túžbu niečo dokázať, byť v niečom výnimočný.  Nikdy som nemala presne určený cieľ, čo bude mojím zamestnaním, ni...